BİR DEĞERLER EĞİTİMİ PROJESİ OLARAK ERDEM OKULU
Ahlaken iyi olma, alçak gönüllülük, yiğitlik, doğruluk vb. niteliklerin genel adı, fazilet" yahut "insanın fiziki ve ruhsal olgunluğu" olarak erdem, insani özellik ve hasletlerin yaşatılması ve hayat bulması noktasında en büyük adımdır. Hiç kimsenin görmediği, duymadığı ve bilemeyeceği bir noktada, şahsın bizzat kendisiyle baş başa kaldığı anda ortaya çıkabilendir. İhsan sırrının bir tecellisidir.
Birçok ayet ve hadiste erdeme geniş şekilde yer verilmiştir. Kur´an-ı Kerim´in genelinde adalet, itidal, hoşgörü, doğruluk, dürüstlük, sebat, ülfet, kardeşlik, dostluk, ağırbaşlılık cömertlik , kanaat, sevgi ,dayanışma, barış, , tövbe, tevekkül, itaat ve teslimiyet, hikmet, hayırda yarışma,, ölçü ve tartıda dürüst davranma, selamlaşma ve cesaret gibi birçok tutum ve davranış üzerinde durulmuştur.
Peygamber Efendimizin hayatı da bu güzel erdemlerin inşası ile geçmiştir.
Erdem Okulu İmam Hatip Liselerinin amaç ve hedeflerini içeren öğrencilerimizin, bireysel ve sosyal gelişimini, milli ve manevi değerlerle mücehhez yetişmesini amaçlayan onların sorumluluk bilinçlerini geliştiren, aksiyon insanı olarak yetiştirici, ufuk açıcı bir dizi etkinliklerden oluşan bir sertifika programıdır. Sene sonunda verilecek sertifikayı hak edebilmek için öğrencinin aşağıdaki başlıklarda yer alan etkinliklerden en az birinden kabul edilebilir bir belge sunması gerekir. Bu belge etkiliğin yapıldığını gösterir fotoğraf veya yetkilisi tarafından verilen ıslak imzalı bir katılım belgesi olmalıdır. Program dört ana başlığı içermektedir.
- Bilgi-Kültür-Beceri Geliştirme
- Fiziksel Gelişim
- Toplum Hizmeti
- Keşif Yolculuğu
Bilgi-Kültür-Beceri Geliştirme
Gençlerin yeteneklerini ve yeni ilgi alanlarını keşfetmelerini sağlayarak, bir faaliyete azimle devam etmeyi öğretmek ve takip ettikleri faaliyet ile ilgili derinlemesine bilgi kazandırmayı amaçlamaktadır.
Bu bölümün amacı, gençlerin kültürel ve sosyal aktiviteler içerisinden kendilerine uygun ve kendi amaçlarına yönelik bir uğraş seçip bunu azimle sürdürmelerini sağlamaktır. Bu bölüm boyunca, katılımcı ilgisini çeken bir aktiviteyi veya hobisine devam edebilir, mesleki becerisini geliştirmeye yönelik kurslara katılabilir, bir oyunu sahneye koymak, sebze yetiştirmek yada yöresel el sanatları ve gelenekleri öğrenmek gibi belirli bir işi bitirebilir. Bu bölümde önemli olan, belirli bir yetenek derecesine ulaşmaktan çok, katılımcının kendi kapasitesi doğrultusunda azim ile ulaştığı noktadır. Her katılımcının, seçtiği beceri geliştirme faaliyetini öğrenmek ve yeteneklerini geliştirmeye yardım etmek amacıyla, kendilerine yardım edecek eğitmene ya da bu konuda uzaman bir yetişkine ihtiyacı vardır.
Bilgi-Kültür-Beceri Geliştirme Örnek Faaliyet Listesi:
- Temel Dini Bilgiler: Fıkıh, Tefsir, Hadis, Kelam Okumaları
- Mesleki Uygulamalar 1: İmamlık, müezzinlik, hitabet vb.
- Mesleki Uygulamalar 2: Kur´an-ı Kerim Çalışmaları vb.
- Dini Musiki Çalışmaları: İlahi söyleme, koro çalışmaları vb.
- Okuma Grupları Oluşturma
- Geleneksel El Sanatları: Hat, Ebru, ciltcilik vb.
- Ahşap Sanatları: Oymacılık, Kündekari vb.
- Aşçılık
- Bilgisayarda yeni bir program yazmak veya öğrenmek
- Botanik: Ağaç dikme, budama vb.
- Kağıt Katlama: Origami vb.
- Terzilik
- Fotoğrafçılık
- Film ve magazin yapımı
- Hava sporları (maket uçak yapımı, paraşüt, yamaç paraşütü, planör...vb.)
- Haritacılık
- Hayvan bilimi
- Zeka Oyunları: Satranç vb.
KAZANIMLAR:
- Bilgi ve kültüre dayalı alt yapı oluşturma
- Pratiğe dayalı becerilerini geliştirmek
- Yeni insanlarla tanışma ve onlarla çalışmayı öğrenmek
- Zaman yönetimini öğrenmek
- Zorluklarla başa çıkmak
- Yeni kariyer hedefleri yaratmak
- Yeni yeteneklerini keşfetmek
- Gençlerin ufuklarını genişletmek
- Yeni ilgi alanları oluşturmak
Fiziksel Gelişim
Gençleri spor yapmaya teşvik etmeyi ve bu yolla kişisel gelişim göstermelerini sağlamayı amaçlamaktadır.
Fiziksel Gelişim Bölümü kişinin kendi kapasitesi doğrultusunda performansını geliştirmesini esas alır. Katılımcılardan kendi fiziksel hedeflerine ulaşmaları beklendiğinden, bu Bölüm doğuştan sporcu olan için de spora az yatkın biri için de oldukça geliştiricidir. Bu Bölümde alınan beden eğitimi, kişinin öz disiplin, aziminin ve motivasyonunun artmasını sağlar. Gençlerin kendi seçtikleri bir spor dalını, uygun eğitime ve deneyime sahip bir yetişkinin gözetiminde sürdürmeleri gerekir. Gençlerin sürdürdükleri spor aktivitesi ile ilgili daha çok bilgiye sahip olmaları, performanslarını geliştirir ve o spor aktivitesinden daha çok tatmin duymalarını ve zevk almalarını sağlar. Verilen eğitimlerde katılımcının fiziksel hasara yol açmayacak, güvenli ve doğru teknikler öğrenmesi esastır.
Fiziksel Gelişim Örnek Faaliyetlerinin Listesi
Okçuluk, mağaracılık, bisiklet, eskrim, golf, binicilik, dağcılık, kayak, ağırlık halter, güreş.
Atletizm ve İlgili Faaliyetler: Atletizm, jimnastik, koşu, yüksek atlama.
Uzakdoğu Sporları: Aikido, judo, karate.
Raket Sporları: Badminton, tenis, masa tenisi.
Takım Oyunları: Basketbol, futbol, voleybol, hentbol.
Su Sporları: Yüzme, dalma, kürek, sörf, su topu, su kayağı.
KAZANIMLAR:
- Her zaman formda olmanın zevkini yaşama ve fiziksel kapasiteyi artırmak
- Yeni yeteneklerini keşfetmek
- Zorluklarla başa çıkmayı öğrenmek
- Başarı hissini tatmak
- Kendine güven duygusunu arttırmak
- Ömür boyu devam edilebilecek bir ilgi alanı kazanmak
Toplum Hizmeti
Toplumda bireylerin birbirlerine ihtiyacı olduğunu vurgulayarak gönüllü yardımın önemini göstermeyi ve gençleri çevredeki insanlara ve topluma sosyal hizmette bulunmaya özendirmeyi amaçlamaktadır.
Yapılacak toplum hizmeti şekli, toplumun herhangi bir ihtiyacını karşılamalı ve her katılımcının kişisel gelişimini sağlamalıdır. Toplum hizmeti seçenekleri oldukça geniştir. Toplum hizmeti, toplumun herhangi bir ihtiyacını karşılamak amacıyla bireysel ya da bir kurumun çatısı altında verilebilir. Bu hizmet bir seferlik özel bir proje, sürekli bir hizmet ya da ilkyardım, hayat kurtarma gibi aktiviteler olabilir.
Toplum Hizmeti Örnek Faaliyet Listesi
- Yardıma Muhtaç İnsanlara yardım etmek: Yaşlı, fiziksel veya zihinsel engellilere alışverişlerinde, bahçe işlerinde ya da diğer ev işlerinde periyodik ziyaretlerle yardımcı olunabilir.
- Din Hizmetleri, mübarek gün ve gecelerde müftülüklerle işbirliği yaparak cami ve Kur´an kurslarında görev yapmak.
- Hastane ve Bakım Evlerinde Gönüllü Olarak Çalışmak: Hastaneler ve bakım evlerinde yaşlılara, çocuklara ve engellilere, gönüllü olarak yardımcı olunabilir. Örneğin, gezi yada eğlence düzenlemek, kitap okumak, mektuplarını yazmak ya da eğlence için yapılacak faaliyetlere yardımcı olmak.
- Ders vermek
- Sivil Toplum Kuruluşlarıyla gönüllü olarak çalışmak
- Doğa ve Hayvanlar için çalışmak (hayvan barınağında çalışmak, çöp toplamak v.s)
- Ve buna benzer diğer faaliyetler
Toplum Hizmeti: Uygulama
Yapılacak toplum hizmeti şekli, toplumun herhangi bir ihtiyacını karşılamalı ve her katılımcının kişisel gelişimini sağlamalıdır. Toplum hizmeti seçenekleri oldukça geniştir. Toplum hizmeti, toplumun herhangi bir ihtiyacını karşılamak amacıyla bireysel ya da bir kurumun çatısı altında verilebilir. Bu hizmet bir seferlik özel bir proje, sürekli bir hizmet ya da ilkyardım, hayat kurtarma gibi aktiviteler olabilir.
Gençlerin, toplum hizmetlerini yapmaya başlamadan önce gönüllü hizmetin kapsamı hakkında bazı temel bilgiler almaları şarttır. Bu eğitim gençlere, toplum hizmetlerini hangi alanda yapmak istediklerine karar vermelerinde yardımcı olacak ve onların toplum hizmetleri hakkındaki algılarını ve bilgilerini geliştirecektir. Eğitim aşamasında, toplumsal ihtiyaçlara yönelik çeşitli toplum hizmeti çalışmalarını içeren dersler ya da tartışma toplantıları olabilir. Eğitim esnasında verilen sabit bir öneri listesi yoktur. Bu listeyi katılımcının yapmak istediği toplum hizmeti faaliyeti ve tecrübeleri ile belirleyecektir.Ödül liderleri, katılımcıların eğitimlerini, onların ihtiyaçlarını temel alarak planlamalıdırlar.
KAZANIMLAR:
- Kişisel gelişimlerine katkıda bulunma
- Diğer insanların ihtiyaçlarını anlama ve onlara yardımcı olma
- Güvenme ve güvenilme
- Zayıf ve güçlü yönlerini tanıma
- Özgüvenin artması
- Önyargılardan ve yersiz korkulardan kurtulma
- Toplumda olumlu bir etki yaratma
- Sorumluluk alma
Keşif Yolculuğu
Gençlerin özgüven duygularını arttırarak, takım çalışması ve işbirliği becerisi kazandırmayı; ayrıca Macera ve keşif ruhunu geliştirerek çevreye ve doğaya saygı duymayı öğretmeyi amaçlamaktadır.
Bu bölüm katılımcılara, hiç bilmedikleri bir ortamda bir amaç için maceraya atılarak değişik deneyimler kazanmalarını sağlayacaktır. Kampı organize etmek, planlamak, eğitimini almak ve tamamlamak takım çalışmasını, kendine güveni, azimli olmayı ve koordineli çalışmayı gerektirir. Bu bölüm, kişisel özellikleri geliştirdiği kadar, genç insanların doğayı tanımalarını ve onu korumanın önemini anlamalarını sağlar.
Keşif Yolculuğu Örnek Faaliyetlerinin Listesi
- İlçe, il ve ülke ölçeğinde tarihi, kültürel mekanların ziyaret edilmesi
- Uluslararası seyahat
- Seyahat planlama
- Doğa yürüyüşleri, kamping